Vyhľadať
Close this search box.

Verejnú osobnú dopravu – autobusovú i vlakovú – čaká v roku 2019 integrácia i tendre

Bratislava, 21. novembra 2018 – Téma verejnej osobnej dopravy je po rokoch opäť jednou z priorít primátorov a županov na celom Slovensku. Dôvodom je stále väčší počet ľudí a dopravných prostriedkov v mestách. Od mestskej a prímestskej verejnej dopravy očakávajú predstavitelia samosprávy a štátnej správy, že prispeje k riešeniu dopravných zápch a bude pre obyvateľov pohodlným, spoľahlivým a ekologickejším dopravným prostriedkom ako autá. To sa odzrkadľuje aj v pripravovaných plánoch udržateľnej mobility. Zvýšené nároky na verejnú osobnú dopravu sa zrejme odrazia už začiatkom budúceho roka v podmienkach tendrov na poskytovateľov dopravy vo verejnom záujme vo veľkých mestách a krajoch i na regionálnych železničných tratiach. Jednou z kľúčových podmienok pre rozvoj verejnej osobnej dopravy na Slovensku zostáva vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodiča autobusu, vrátane potrebných legislatívnych zmien, ako je zníženie veku na 21 rokov.

Mestá a vyššie územné celky by mali spolu s dopravcami v najbližšej budúcnosti urobiť všetko pre to, aby malo čo najviac cestujúcich motiváciu prestúpiť z áut na regionálne vlaky, autobusy a bicykle,“ povedal László Ivan, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku. Podľa jeho slov je v prvom rade potrebné zlepšiť infraštruktúru, vrátane vyhradenia pruhov pre verejnú dopravu a postupnej obnovy vozidlového parku modernými autobusmi a elektrobusmi. „Ponuku pre cestujúcich musíme rozšíriť aj my, dopravcovia. Príkladom môžu byť služby expresnej regionálnej autobusovej dopravy či aplikácie, ktoré zlepšia informovanosť, a zvýšia tak pohodlie cestujúcej verejnosti,“ dodal L. Ivan.

Témou roka 2019 bude podľa generálneho riaditeľa spoločností ARRIVA na Slovensku integrácia jednotlivých druhov (módov) dopravy vrátane regionálnej vlakovej dopravy, mestskej a prímestskej autobusovej dopravy, systémov bikesharingu, carsharingu a v prípade západoslovenského integrovaného systému aj lodnej verejnej osobnej dopravy. „Integrácia dopravy prirodzene prekračuje hranice miest, vyšších územných celkov a v prihraničných oblastiach aj štátu,“ povedal L. Ivan. Podľa jeho slov sú prirodzenými celkami západné Slovensko, severné Slovensko, stredné Slovensko a východné Slovensko. „V prirodzených celkoch je doprava na integráciu pripravená, a to nielen v rámci jedného kraja či susediacich krajov. Napríklad na západnom Slovensku bude pravdepodobne prebiehať integrácia v rámci troch, možno dokonca štyroch krajov a tri z nich môže okrem regionálnych vlakov a autobusov spojiť aj lodná osobná doprava po Dunaji,“ myslí si generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku. 

V strednodobom horizonte možno podľa L. Ivana očakávať aj užšiu spoluprácu krajín V4, a to minimálne v oblasti železničnej dopravy: „Naznačilo to aj ostatné stretnutie ministrov dopravy Slovenska, Česka, Maďarska a Poľska,“ povedal generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku. 

Zároveň je dôležité, aby boli do systémov integrované len funkčné riešenia. „Každý prevádzkovateľ – vrátane všetkých prevádzkovateľov bikesharingových služieb, ktoré by mali byť súčasťou integrovanej dopravy – zodpovedá za to, aby ním prevádzkovaný systém naozaj fungoval. Inými slovami, zodpovedný prevádzkovateľ systém najskôr otestuje a až potom ho nasadzuje do prevádzky,“ zdôraznil L. Ivan. Podľa jeho slov ARRIVA dodala do Nitry plne funkčný systém bikesharingu. „arriva bike je overený a funkčný systém pre väčšie mestá od samého začiatku. Na základe požiadaviek sme tento rok navrhli aj jeho variant pre menšie – napríklad okresné mestá,“ doplnil L. Ivan.

 

Pri integrácii dopravy je podľa názoru generálneho riaditeľa spoločností ARRIVA na Slovensku dôležité zobrať do úvahy zmenený životný rytmus obyvateľov i technický pokrok dopravných prostriedkov a prispôsobiť im cestovné poriadky. „Jazdné doby autobusov sme v cestovných poriadkoch postupne upravovali počas ostatných piatich rokov. Optimalizácia cestovných poriadkov je možná predovšetkým vďaka využitiu informácií a dát z GPS systémov. Zmeny je potrebné realizovať a prispôsobovať potrebám cestujúcich – mnoho ľudí dnes do práce i z práce chodí neskôr. Okrem posunu časov je možné skrátiť aj intervaly medzi zastávkami prímestských autobusov. Nástup cestujúcich je totiž vďaka čipovým kartám rýchlejší a moderné autobusy majú aj lepšiu akceleráciu. Vďaka tomu sa môže doba cestovania v mnohých prípadoch skrátiť o desiatky minút. A aj to môže rozhodnúť o tom, či pôjde človek do práce autom alebo autobusom,“ myslí si L. Ivan. Podľa jeho slov bude potrebné v skracovaní jazdných dôb pokračovať a postupne upravovať cestovné poriadky vo všetkých regiónoch Slovenska. Vyhradené pruhy pre autobusy v mestskej doprave by značne zrýchlili presun cestujúcich v rámci miest.

 

Pre rozvoj verejnej osobnej dopravy zostáva jednou z kľúčových podmienok vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodiča autobusu. ARRIVA už minulý rok navýšila mzdy vodičom v priemere minimálne o 4 % a v  zvyšovaní pokračovala aj v tomto roku: „Vodičom a vodičkám sme v tomto roku priemerne mzdy navýšili až o 10 %,“ povedal L. Ivan. Dopravcovia sa však podľa slov generálneho riaditeľa spoločností ARRIVA na Slovensku budú musieť obrátiť na objednávateľov so žiadosťou o participáciu na rýchlejšom raste miezd kvôli udržaniu kvalifikovaných šoférov autobusov v sektore. „ARRIVA pre vodičov autobusov v Nitre zaviedla v spolupráci s mestom motivačný príspevok 145 eur/mesiac.

 

Aj vďaka tomu je situácia v meste stabilizovaná a mestská autobusová doprava v Nitre si aj v tomto roku dokázala udržať stabilný počet cestujúcich,“ zdôraznil L. Ivan. ARRIVA v minulom roku zamestnala kvôli akútnemu nedostatku vodičov autobusov v mestskej i prímestskej doprave skúsených vodičov z Ukrajiny. „Pracujú u nás už takmer rok, a tak môžeme ich prínos hodnotiť pozitívne. Zamestnávanie vodičov z iných krajín ani ich presun v rámci krajiny však nie sú dlhodobo udržateľné riešenia,“ zdôraznil.

Okrem spolupráce s VÚC a mestami je nevyhnutná podpora štátu v podobe viacerých štrukturálnych a legislatívnych zmien na trhu práce. Pre odvetvie verejnej osobnej dopravy je podľa názoru L. Ivana na prvom mieste potrebná novelizácia zákona o cestnej doprave a zákona o organizácii pracovného času v doprave, zmena zákonníka práce a prípadné zníženie odvodov. „Pre výchovu novej generácie vodičov autobusov je veľmi potrebné zníženie veku potrebného na získanie vodičského oprávnenia na autobusy naspäť na 21 rokov. Hovorili sme o tom už minulý rok, žiaľ, odvtedy sa prakticky nič nezmenilo a stratili sme ďalší rok,“ podotkol L. Ivan.

Výchova študentov by bola dlhodobým riešením. Možná však bude len vtedy, ak budú pracovné miesta v odvetví dopravy dostatočne atraktívne na trhu práce.  Na to musia byť vytvorené adekvátne podmienky – napr. vytvorenie študijného programu príslušných stredných škôl, ktorý by umožnil výchovu nástupníckej generácie dopravných pracovníkov vrátane možnosti získať vodičské oprávnenie.

 

ARRIVA na Slovensku a vo svete

Spoločnosť ARRIVA pôsobí na Slovensku od roku 2008 a je najsilnejším súkromným hráčom v autobusovej doprave v Slovenskej republike. Aktuálne pôsobí v Nitrianskom, Košickom, Žilinskom a Trnavskom kraji, kde zabezpečuje mestskú, prímestskú, zmluvnú a komerčnú autobusovú dopravu. Od roku 2016 spoločnosť prevádzkuje prvé priame vlakové spojenie Nitry s Prahou a od roku 2017 aj službu zdieľaných bicyklov, tzv. bikesharing. ARRIVA má na Slovensku takmer 2 400 zamestnancov a prevádzkuje 1 350 autobusov. Tvorí ju päť dopravných spoločností a servisná spoločnosť.

ARRIVA pôsobí na európskom trhu v 14 krajinách, kde prevádzkuje autobusovú, železničnú a lodnú dopravu.

 

 Kontakty pre médiá:

Dušan Mokráš

0918 092 803

arriva@arthurmedia.sk

 

Petra Helecz

0918 864 966

press@arriva.sk

  

judi online slot deposit instan situs slot gacor terpercaya slot pragmatic play slot gacor hari ini catur777 slot online akun pro jepang idn poker judi bola sbobet 3mbola catur777
bukti pola mahjong wins menang kapan waktu terbaik menang di mahjong wins scatter hitam