Vyhľadať
Close this search box.

Nitra môže mať v rámci arriva bike aj elektrické bicykle a virtuálne stanovištia

Nitra, 4. decembra 2019 – Obyvatelia a návštevníci Nitry by mohli už na budúci rok využívať elektrobicykle a virtuálne stanovištia v rámci systému zdieľaných bicyklov arriva bike. Možné inovácie dnes verejnosti predstavila spoločnosť ARRIVA, ktorá v Nitre a Nitrianskom kraji zabezpečuje mestskú a prímestskú autobusovú dopravu a jediné priame vlakové spojenie Nitry s Trenčínom a mestami v Českej republike. Pre rozvoj a integráciu verejnej dopravy je podľa slov generálneho riaditeľa spoločností ARRIVA na Slovensku nevyhnutné definovať štandardy poskytovania dopravných služieb, metodické riadenie verejných súťaží na centrálnej úrovni, a zároveň zabezpečenie atraktívnych podmienok pre prácu vodiča autobusu.

Zdieľané bicykle arriva bike ukončili v novembri už tretiu úspešnú sezónu. Nakoľko predstavitelia mesta Nitra avizovali ešte v lete vypísanie verejnej súťaže na prevádzku bikesharingu pre nasledujúce roky, ARRIVA sa na súťaž pripravuje a predstavila viaceré novinky. „Každý, kto si chce zdieľaný bicykel požičať, musí mať istotu, že ho na zvolenom mieste výpožičky nájde a že bude v dobrom technickom stave. Mesto zase musí mať istotu, že je zvolený systém bikesharingu udržateľný, funkčný a dopravnú situáciu i kultúrnosť na verejných priestranstvách v meste zlepšuje,“ zdôraznil generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku László Ivan. Podľa jeho slov mali viaceré mestá v zahraničí, ale aj na Slovensku rôzne skúsenosti s riešeniami, ktoré situáciu skôr komplikovali, nakoľko nebola zabezpečená pravidelná distribúcia bicyklov medzi stanovišťami, resp. sa nefunkčné a nepoužívané bicykle hromadili ako komunálny odpad. Otáznik podľa neho visí aj nad zapojením zdieľaných skútrov do verejnej osobnej dopravy: „Zdieľané bicykle zjednodušujú mobilitu najmä v centrách miest, sú bezpečné a prispievajú  k zlepšovaniu životného prostredia. Množstvo motoriek a skútrov na uliciach miest poznáme skôr z Číny a iných ázijských krajín. Európa sa usiluje o dopravné riešenia priateľskejšie k životnému prostrediu,” prízvukoval L. Ivan. Bude však na vedení mesta Nitra, aby všetky tieto otázky zvážilo a zohľadnilo ich pri vypísaní verejnej súťaže. „Verím, že sa tak stane v krátkom čase, aby mohli Nitrania a návštevníci mesta od jari opäť využívať funkčný systém zdieľaných bicyklov,” povedal L. Ivan.  

Autobusová doprava obslúžila v Nitre a Nitrianskom kraji v roku 2019 až 35 miliónov cestujúcich. Zatiaľ čo v prímestskej doprave jazdia modernizované autobusy a ich priemerný vek klesol za posledné tri roky na 8 rokov, potrebná modernizácia vozového parku v mestskej autobusovej doprave čaká na úspešné ukončenie výberového konania. Mesto Nitra vyhlásilo v tomto roku verejnú súťaž na zabezpečenie dopravy pre budúce obdobie. „Vnímali sme to a stále vnímame ako príležitosť na ďalšie skvalitnenie vozového parku i súvisiacich služieb pre cestujúcich. Vyšší počet spokojných cestujúcich vo verejnej doprave by znamenal menej áut v uliciach Nitry. To by znamenalo menšiu záťaž na životné prostredie a pre objednávateľa aj nižšie náklady na obnovu už aj tak nadmerne zaťažených ciest a infraštruktúry,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti ARRIVA NITRA Juraj Kusy. Výberové konanie však bolo zrušené. Podľa spoločnosti ARRIVA neboli rozsah požadovaných služieb a ich špecifikácia v súlade s predpokladanou hodnotou zákazky. „Upozorňovali sme na to opakovane. Žiaľ, nepodarilo sa nám dospieť k vzájomne prijateľnému riešeniu,“ povedal v tejto súvislosti J. Kusy. ARRIVA a samospráva sa zhodli, že obe strany majú  záujem na pokračovaní poskytovania služieb pre cestujúcich.

Generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku v tejto súvislosti povedal: „Naše celoslovenské, ale aj európske skúsenosti ukazujú, že pre funkčnú integráciu rôznych druhov verejnej dopravy je nevyhnutnou podmienkou centrálne definovanie jednotných štandardov, a to hlavne pokiaľ ide o priemerný vek vozidiel, ich výbavu, ekologické parametre, cenu za kilometer poskytovanej služby v mestskej a prímestskej doprave, informačných systémov pre predaj cestovných lístkov a koordináciu dopravy, modernizáciu cestovných poriadkov a ich prispôsobenie zmenenému životnému rytmu cestujúcich a technologickému pokroku vozového parku,“ povedal L. Ivan. Skúsenosti podľa neho tiež ukazujú, že by sa centrálne inštitúcie mali venovať aj metodickému usmerneniu verejných súťaží na zabezpečenie služieb mestskej a prímestskej autobusovej dopravy.

Pre rozvoj verejnej osobnej dopravy, a to aj v Nitre a Nitrianskom kraji, zostáva jednou z kľúčových podmienok vytvorenie atraktívnych podmienok pre prácu vodiča autobusu. Hoci ARRIVA investuje do zvyšovania platov zamestnancov priebežne a už v roku 2018 dosiahla priemerná mesačná mzda vodiča napríklad v jej spoločnosti ARRIVA NITRA úroveň 1 200 eur, hrozil v lete tohto roka štrajk vodičov. Pokračovanie plynulej dopravy cestujúcich v Nitre a Nitrianskom samosprávnom kraji zabezpečila až dohoda so zástupcami odborov. Na základe nej došlo k nárastu priemernej mesačnej mzdy vodiča v ARRIVA NITRA až na úroveň 1 400 eur, pričom celkové mzdové náklady stúpnu o 950 tisíc eur ročne. „Aj preto sme sa museli obrátiť na objednávateľov so žiadosťou, aby sa na tomto prudkom náraste mzdových nákladov podieľali,“ upozornil Juraj Kusy. V spolupráci s Nitrianskym samosprávnym krajom hľadala ARRIVA možnosti, ako sa so situáciou vysporiadať bez dopadu na cestujúcich. Výstupom vzájomných rokovaní bol vznik spoločnej pracovnej skupiny. „Jej cieľom bolo nájsť riešenie v krátkej dobe, žiaľ, doteraz sa tak nestalo. Naša spoločnosť však nemôže úverovať verejnú dopravu v kraji dlhodobo,“ zdôraznil J. Kusy. Ako však povedal, verí, že vzájomne prijateľné riešenie existuje a obe strany k nemu pristúpia v prvých mesiacoch budúceho roka.

ARRIVA na Slovensku a vo svete

Spoločnosť ARRIVA pôsobí na Slovensku od roku 2008 a je najsilnejším súkromným hráčom v autobusovej doprave v Slovenskej republike. Aktuálne pôsobí v Nitrianskom, Košickom, Žilinskom a Trnavskom kraji, kde zabezpečuje mestskú, prímestskú, zmluvnú a komerčnú autobusovú dopravu. Od roku 2016 prevádzkuje spoločnosť prvé priame vlakové spojenie Nitry s Prahou a od roku 2017 aj službu zdieľaných bicyklov, tzv. bikesharing. ARRIVA má na Slovensku takmer 2 400 zamestnancov a prevádzkuje 1 350 autobusov. Tvorí ju päť dopravných spoločností, servisná spoločnosť a centrála.

ARRIVA je jedným z popredných poskytovateľov osobnej dopravy v Európe, zamestnáva vyše 53 000 ľudí a ročne prepravuje 2 miliardy cestujúcich v 14 európskych krajinách. Je súčasťou Deutsche Bahn (DB), jednej z vedúcich spoločností v oblasti osobnej a logistickej dopravy na svete a je zodpovedná za regionálne služby v oblasti osobnej dopravy DB mimo Nemecka. Prevádzkuje autobusovú, železničnú a lodnú dopravu.

 Kontakty pre médiá:

Andrea Krajniaková

0905 203 353

arriva@arthurmedia.sk 

Petra Helecz

0918 864 966

press@arriva.sk  

 

judi online slot deposit instan situs slot gacor terpercaya slot pragmatic play slot gacor hari ini catur777 slot online akun pro jepang idn poker judi bola sbobet 3mbola catur777
bukti pola mahjong wins menang kapan waktu terbaik menang di mahjong wins scatter hitam